Doradztwo gastronomiczne: Design sensoryczny czyli znaczenie kolorów w gastrobiznesie

widok na restauracje i ludzi siedzacych w srodku

Projektując każdą przestrzeń gastronomiczną nie można absolutnie pominąć marketingu
sensorycznego. Każda sala konsumencka, już po przekroczeniu progu przez gości lokalu, wysyła
bowiem w ich kierunku zbiór bodźców, które będą miały fundamentalne znaczenie dla ich wrażeń.


Wnętrze lokalu gastronomicznego już na pierwszy rzut oka powinno wywoływać u klientów poczucie
najwyższej jakości, dobrej atmosfery, relaksu i zaufania.
Dlatego, zabierając się za taki projekt, bezwzględnie należy zadbać aby przemawiał on do wszystkich
zmysłów.

Najważniejszym i najbardziej eksplorowanym zmysłem wciąż pozostaje wzrok i tutaj najważniejszym
wyznacznikiem dla projektantów jest znaczenie kolorów.

Najlepsze i najgorsze kolory dla gastronomii

Jakie kolory będą najlepsze, a jakich absolutnie unikać w gastroprzestrzeni?

Czerwony. Kolor najbardziej pobudzający, który, owszem, pobudzi apetyt gości, ale jednocześnie
wzbudzi ich niepokój. Czy chcemy im to zafundować? Nie sądzę. Chyba, że zależy nam aby skierować
gości nie do stołów, ale na taneczny parkiet.

Pomarańczowy. Również pobudza apetyt, nie jest już tak agresywny jak czerwień, za to przyciąga
uwagę zwłaszcza młodzieży i dzieci.

Różowy. To kolor zdecydowanie dedykowany słodkościom, często stosowany we wnętrzach cukierni i familijnych kawiarenek.

Żółty. Dość komfortowy kolor dla branży spożywczej i gastronomicznej, z powodzeniem można go
łączyć z innymi ciepłymi kolorami, świetnie będzie również komponował się w towarzystwie pasteli.
Znajdziemy go we wnętrzach lokali ze świeżymi sokami czy przytulnych cukierniach.

Zielony. Kojarzy się ze świeżością, orzeźwieniem, troską o zdrowie i naturą. Ubrane w zieleń
restauracje wegańskie czy wegetariańskie to z pewnością pomysł warty rozważenia.

Niebieski. Kolor związany z morzem, wodą i minerałami. Znajdziemy go w pijalniach wód mineralnych
czy nadmorskich restauracjach serwujących ryby i owoce morza.

Talerze w restauracji: białe czy niebieskie? Jak działa psychologia kolorów

I jeszcze jedna ciekawostka. Wiecie, że ogromne znaczenie w restauracjach ma nawet kolor talerzy,
na jakich serwowane jest jedzenie?

Zgodnie z psychologią kolorów, biała zastawa wzmacnia poczucie głodu, dania podane na
pomarańczowych talerzach wydają się najsmaczniejsze, a mniejsze porcje w pełni usatysfakcjonują
gości jeśli będą podane w niebieskich naczyniach.

Niebieski ma bowiem właściwości wyciszające,
dlatego nawet głód pracuje na mniejszych obrotach.
Kolory odgrywają bowiem ogromną rolę w naszym życiu, dlatego tworząc każdy nowy lokal
gastronomiczny, nie można pozostawić kolorystyki przypadkowi czy zaplanować wystrój w takich
barwach, jakie nam się podobają. Wszystko zależy od charakteru lokalu, wieku gości jakich chcemy
do nas zaprosić i ogólnej wizji gastronomicznego biznesu.